Sider

lørdag 4. februar 2017

Disiplin



Jeg var nylig på et foredrag om viljestyrke https://youtu.be/o_EEg45Z3P8 og det handlet delvis om at man faktisk ikke blir mest disiplinert av å disiplinere seg men å i stedet legge en løype for seg selv som gjør at man enklest mulig gjør det man faktisk har intensjon om å få gjort.

Dette syntes jeg var veldig smart siden jeg godt kan kalles både lat og har en egen glede av å forenkle omgivelsene mine så de passer meg. Jeg gjør det selvfølgelig ikke uten å be om "tillatelse" fra de rundt meg som også påvirkes av omgivelsene jeg trenger å "oppgradere, men jeg syns det er gøy å få så flotte resultater som mulig med minst mulig innsats.

Jeg har alltid hatt en avsmak mot ordet disiplin. For meg er det forbundet med noe så fjernt fra min egen erfaring som soldater som står på geledd i nypressede uniformer og skinnende sko. Disiplin og jeg har jeg alltid trodd at befant oss trygt på hver vår side av ethvert spekter. Jeg er glad i absurditet, regelbrudd, endringer, avvik og lekenhet. Det har jeg i alle fall sett på som mine følgesvenner frem til nå. Men nå kan kanskje disiplin få være med å leke med meg også. Hvis alt som trengs er at jeg kun kjøper den maten som jeg vet er sunnest og ikke har ferdigkaker i hus så har jeg faktisk vært godvenner med disiplin MYE lenger enn jeg før har trodd.

Hvem hadde trodd at jeg som ligger halve dagene på sofaen i håp om at hofter og skuldre skal bli glade nok til å bli med meg på spennende turer i både nær- og litt fjernere miljøer faktisk allerede ER ganske disiplinert??? I alle fall ikke jeg.

Kanskje det at du foretrekker en salat fremfor en smultring er din form for disiplin, der du ikke engang trenger å bruke en tøddel med viljestyrke. Jeg sitter akkurat nå og skriver dette fordi det faller meg enklest og er gøyere enn å sitte og ikke gjøre NOE. Det dilemmaet har jeg tenkt å gi meg selv litt innimellom fremover. Takket være foredragsholderne har jeg tenkt å gi meg alternativene, dette (hva enn jeg trenger å få gjort) eller INGENTING. Gjett om det blir gøy å gjøre det jeg egentlig vil da? Jeg har det i alle fall ganske artig akkurat nå, så kanskje det slår til igjen.

Jeg kommer i alle fall til å bane meg bredere og hyggeligere veier frem til de målene jeg våger å sette meg fremover. Så kommer jeg fortere frem!

2 kommentarer:

  1. Fint skrevet...Sårt at du har det så vondt i kroppen din så mye. Men jeg ga deg det binære valget først ( enten 0 eller noe.) altså enten er det gjort eller ikke.

    SvarSlett

Jeg vil gjerne vite dine tanker og meninger også: